Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Khamis, 10 Disember 2009

Pengukuran dan Penilaian


Pertandingan rebut kerusi yang disertai tidak pernah gagal. Masih ingat dalam Minggu Interaksi PALAPES UM, di Tasik Titiwangsa, dan terbaru di Majlis Hi-Tea KL.


Tujuan Pengujian, Pengukuran dan, Penilaian.
1.Menempatkan pelajar
2.Diagnosis
3.Motivasi
4.Membuat jangkaan
5.Penilaian Prestasi
6.Penilaian Program
7.Membina norma dan skala skor


Terdapat 4 Skala Pengukuran dalam Pendidikan Jasmani
1. Skala Nominal
2. Skala Ordinal
3. Skala Sela
4. Skala Nisbah

Pembolehubah Skala Sela dan Nisbah
1. Min
2. Median
3. Mod

Motor Learning : The Law of Readiness -Thorndike


En.Hasrulnisham Hashim, En.Hamdan Ahamad, En.Nasran Rushdi, En.Zaki Zarudin.
Setiakawan dalam membentuk pasukan. Jom lawan tenis....


Aplikasi dalam Pendidikan Jasmani. Contohnya:
Biasanya kurikulum yang dirancang, isi kandungan yang ingin dicapai akan disusun menjadi bahagian-bahagian kecil dan ditandai dengan ketrampilan tertentu. Bahagian-bahagian ini disusun secara hierarki, dari sederhana sehingga ke peringkat yang lebih kompleks.

Satu siri tindakbalas boleh dihubungkan bersama untuk memuaskan matlamat tertentu yang akan menyebabkan kecelaruan jika dihalang.

Aplikasi dalam Pendidikan Jasmani. Contohnya:
Dalam tatacara memukul bola hoki tepat ke sasaran. Pelajar perlu mempersiapkan diri dengan kedudukan kaki yang betul, cara memegang kayu hoki, cara menghayun kayu hoki. Jika semua siri tindak balas ini dipenuhi, matlamat hantaran bola hoki secara tepat ke sasaran akan tercapai.

Cara penyusunan ini adalah untuk memudahkan pengukuran atau pembuktian bahawa proses belajar telah dilaksanakan dan mendapat hasil.
Taksonomi belajar Bloom adalah contoh sasaran belajar yang bertahap dan menunjukkan hierarki dari yang sederhana sehinggalah ke peringkat lebih kompleks.

Hi-Tea.....Komitmen Sukan




Hi-Tea di Kuala Lumpur. Bersama teman-teman. 2 Jam sebelum sepak mula Perlawanan Akhir Bolasepak antara Kelantan VS Negeri Sembilan.

Rabu, 2 Disember 2009

Disleksia

Disleksia ialah suatu kecelaruan pada kanak-kanak dimana, meskipun mereka melalui pegalaman bilik darjah konvensional, gagal menguasai kemahiran bahasa seperti membaca, menulis dan mengeja yang selaras dengan kemampuan intelektual mereka. Thomson,1984 mengatakan disleksia sebagai satu masalah kognitif.

Masalah yang biasa dialami oleh kanak-kanak Disleksia ialah:

1. Masalah Fonologi
Merujuk kepada hubungan sistematik antara huruf dengan bunyi

2. Masalah Mengingat Perkataan
Boleh mendengar, boleh melihat tetapi bermasalah memproses perkataan

3. Masalah Penyusunan Bersiri
Contohnya, susunan bulan ,tahun,susunan huruf dan menghafal sifir

4. Masalah Ingatan Jangka Pendek
Jika diberi arahan untuk melakukan beberapa perbuatan, mereka pasti
akan tertinggal atau dua perbuatan yang sepatutnya dilakukan.

5. Masalah Kesedaran Sintaks
Contohnya dalam mempelajari dua bahasa yang berlainan.