Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Tajuk Kajian : Adaptasi Psikologikal dan hormonal di kalangan pendayung lelaki elit semasa latihan yang berterusan

Pendahuluan:

Artikel jurnal ini adalah bertujuan untuk mengintergrasi pendekatan hormonal dan psikologikal dalam pengawasan latihan semasa tempoh persediaan bagi pendayung elit. Tujuan kedua ialah untuk memeriksa perkaitan yang mungkin antara ‘volume’ latihan, konsentrasi ‘basal hormone’ dan keadaan pemulihan stress. Catatan hormone dan pemulihan stress sepatutnya memberi refleksi variasi ‘volume’ latihan yang berlangsung dalam latihan 24 minggu bagi pendayung elit lelaki.

Metodologi:

Kajian ini dijalankan dalam bentuk eksperimen yang disertai oleh 11 pendayung lelaki elit. Mereka dikehendaki menyatakan persetujuan secara bertulis. Kesemua sample kajian mempunyai pengalaman latihan ‘endurance’ dan pernah menyertai pertandingan di peringkat nasional dan antarabangsa. Ketinggian, berat badan dan komposisi badan diukur mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan. Ujian keletihan yang progresif dijalankan menggunakan ergometer dayungan untuk menentukan penggunaan ‘oxigen maximal’ dan kapasiti aerobic. Sampel dibiasakan dengan penggunaan alat ini. Frekuensi kuasa dan dayungan ditunjukkan berterusan dengan paparan komputetr pada ergometer dayungan. Penggunaan oksigen dan pengeluaran karbon dioksida diukur berterusan semasa menggunakan sistem litar terbuka mudah alih (Metamax I,Cortex,German). Alat analisis ditentukan atau ditandakan sebelum ujian dengan gas tersebut. Sampel menjalani kadar kerja permulaan pada 150w dengan peningkatan 50w setiap 3 minit sehingga keletihan sukarela. Keadaan pemulihan stress pula dinilai menggunakan soal selidik pemulihan stress untuk ‘Atlet Recovery – Stress Questionnaire for Athletes (RESTQ-Sport). Analisi darah juga dilakukan ke atas sample dengan menggunakan ‘Immunolite 2000 PPC, Los Angeles USA).

Statistik:

‘Friedman Analysis of Variance by Ranks’ telah digunakan untuk memeriksa perubahan. ‘Wilcoxon Matched-pairs signed-ranks test’ iaitu ujian berpasangan Wilcoxon digunakan dimana analisis ‘post – hoc’ adalah releven. ‘Kendall raks correlation coefficients of interest’ digunakan untuk menilai perkaitan antara perbezaan ‘variables of interest’. Petunjuk statistic ditetapkan pada nilai p< 0.05.

Kesimpulan:

Kajian ini mencadangkan bahawa latihan ‘volume’ tinggi dengan intensity rendah boleh membantu adaptasi endokrin jangka masa panjang dan kapasiti simpatetik ‘mobilization’ yang lebih baik selepas latihan ‘volume’ rendah dan bersedia untuk pertandingan yang besar. Dalam kajian ini, RESTQ-index tidak berubah selama 24 minggu latihan. Ini menunjukkan ‘volume’ latihan semasa persediaan tidak memberi kesan besar kepada sumber psikologikal dalam adaptasi pendayung.. Testosteron dan ‘cartisol’ lebih sensitive kepada perubahan ‘volume’ latihan daripada pertumbuhan hormone dan keadaan pemulihan stress bagi latihan dayungan elit semasa persediaan. Peningkatan dalam konsentrasi hormone stress menunjukkan adaptasi positif kepada beban latihan semasa.

Tiada ulasan: