Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Tajuk Kajian : Peranan Adaptasi Persekitaran Untuk Kepakaran dan Kemahiran

Pendahuluan:

Artikel jurnal ini menerangkan mengenai bagaimana pakar dalam sukan membangunkan kemahiran kognitif dan strategi yang membantu proses neutralisasi dengan menghadkan kajian kepakaran dalam bidang orienteering. Dalam orienteering, pemenang ialah atlet yang paling cepat mengawal menerusi titik dalam laluan yang mencabar. Dalam kajian ini, satu penjelasan disediakan tentang bagaimana pakar menggunakan strategi yang melibatkan elemen penyesuaian fizikal dalam persekitaran domain mereka untuk mengurangkan beban kerja kognitif semasa pencapaian.

Metodologi:

Ianya terbahagi kepada tiga fasa. Fasa pertama ialah berkenaan pengenalan umum tentang projek. Fasa kedua pula bermula dengan soalan umum tentang penyusunan ‘orienteer’ dalam kelengkapan navigasi untuk meminimumkan reaksi yang dapat diramal. Manakala fasa ketiga pula, soalan yang berbentuk lebih spesifik banyak ditanya kepada ‘orienteer.’
Temuduga semi-struktur dengan 3 fasa dijalankan untuk kajian. Maklumat demografik peserta juga dikumpulkan. Pengalaman orienteer,status skuad kebangsaan, pencapaian terkini dan objektif latihan terkini juga dikumpul. Dari sudut jurulatih pula, maklumat tentang pengalaman orienteering peribadi, pengalaman melatih peserta orienteering dan kedudukan terkini dalam organisasi kebangsaan juga direkodkan. Fasa terakhir dengan meletakkan peserta dalam perbualan umum tentang orienteering dengan objektif untuk mewujudkan ‘rapport’ sebelum fasa kedua iaitu soalan umum. Fasa ketiga pula, lebih banyak soalan open-ended yang spesifik tentang bagaimana penyusunan setiap peralatan sehingga memberi kesan kepada beban kerja kognitif.

Statistik:

Semua data yang diperolehi disusun mengikut hierarki pertama (peralatan yang dipilih), kedua (cara penyusunan peralatan) dan ketiga (kesan terhadap penyusunan peralatan). Apabila kesemua data ini dianalisis, lebih banyak konsep dibina,diubahsuai dan kadangkala digabungkan atau diasingkan kepada dua konsep atau lebih.

Kesimpulan:

Kesimpulan yang diperolehi melalui kajian ini ialah, orienteer pakar akan menggunakan strategi yang melibatkan adaptasi kelengkapan navigasi untuk mengurangkan beban kerja perhatian dan kognitif semasa pertandingan orienteering diadakan. Contohnya melalui cara melipat peta, penandaan pada peta, meletakkan kad kawalan pada lengan bagi tujuan perbandingan dan prinsip kesepadanan dengan peta asal dan cara memusingkan peta.
Implikasi daripada kajian ini, kita dapati bahawa cara mengadaptasi kajian visual dalam persekitaran domain untuk tugasan yang berkait maklumat untuk menjadikan proses pencarian yang efisien. Semua jurulatih dan mereka yang terlibat dalam sukan seperti ini akan memahami bahawa elemen persekitaran domain boleh diadaptasi secara khusus.

Tiada ulasan: