Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Sabtu, 29 Ogos 2009

Tajuk : Kesan Pemantauan Menerusi Program Refleksi Kepada Kelakuan Verbal Jurulatih Baru Bagi Pemain Bola Tampar : Satu Kajian

Tujuan kajian adalah untuk mengubahsuai kelakuan verbal jurulatih bola tampar semasa pertandingan. Kelakuan jurulatih semasa latihan dan pertandingan adalah salah satu pembolehubah yang mempengaruhi pencapaian. Semasa pertandingan bola tampar terdapat 5 peluang jurulatih memberikan informasi kepada pemain ialah sebelum pertandingan, semasa pertandingan, semasa pemain diganti, semasa rehat antara set dan, semasa rehat yang diminta jurulatih. Dalam artikel ini, tumpuan terhadap analisis dan mengoptimumkan perlakuan verbal jurulatih semas rehat dengan cara aplikasi satu program untuk mentor yang reflektif, dengan penekanan tertentu terhadap keutamaan informasi taktikal dan peningkatan yang berkait dalam penyediaan maklumat tentang keadaan permainan lawan.

Sebanyak 3 orang jurulatih baru yang mempunyai 2 tahun pengalaman tahap sederhana dipilih untuk menyertai kajian. Pembolehubah penentu adalah kelakuan verbal jurulatih semasa rehat dalam sesuatu pertandingan. Terdapat dua jenis informasi yang diperolehi iaitu melalui kandungan informasi yang disediakan dan fokus dalam komen jurulatih. Pengelasan tindakbalas verbal dikira berdasarkan criteria tertentu. Bentuk quasiexperimental digunakan dalam kajian ini dengan tiga tahap intervensi yang berbeza iaitu fasa A (3 sesi), fasa B (7 sesi) dan fasa A’ (2 sesi). Program intervensi dicipta untuk mempengaruhi kelakuan verbal jurulatih dan n’video tape’ bagi setiap tindakbalas verbal jurulatih dan membolehkan analisis berdasarkan tindakbalas penyeliaan.

Analisis data menggunakan program AQUAD ( Analysis of Qualitative Data Five,for Windows) yang diasaskan oleh Huber 1997. Analisis data dijalankan dengan menggunakan satu transkripsi audio yang merekod perlakuan verbal jurulatih. Ia dijalankan oleh satu kumpulan yang terdiri daripada 4 orang yang berpengatuan mengenai bola tampar melalui pengalaman mereka sendiri sebagai jurulatih ,pemain dan pelajar sains sukan. Tiga individu terlatih melakukan kod data. Kod data tersebut mencapai tahap kebolehpercayaan ‘intterrarater’ dan ‘interrater’ 80 peratus atau lebih yang memenuhi kriteria yang diiktiraf.

Keputusan menunjukkan perubahan dalam corak kelakuan verbal jurulatih semasa fasa intervensi. Kajian ini juga menunjukkan apabila tindakbalas penyeliaan dikeluarkan maka perubahan dalam kelakuan verbal jurulatih tidak dapat dikekalkan. Kelakuan verbal jurulatih dalam pertandingan menunjukkan perubahan besar semasa intervensi tindakbalas penyeliaan. Kajian ini bersamaan dengan dapatan Rodrigues 1997 yang menunjukkan tiada perkaitan antara keputusan pertandingan dan corak jurulatih dalam intervensi verbal.

Perubahan positif adalah perhatian utama bagi penilai dalam fasa intervensi asas. Penting bagi jurulatih mendapat kepakaran dalam menilai dan memahami apa sedang berlaku secara strategik semasa perlawanan. Adalah releven untuk mengira 2 faktor penting dalam membentuk kejurulatihan melalui program intervensi. Usaha perlu untuk fokus perkembangan perhatian jurulatih untuk memperbaiki kemahiran mereka mengenal pasti strategi lawan semasa perlawanan dan untuk respon dengan tindakbalas sesuai dengan kumpulan seseorang untuk menangani strategi secara efektif.

Tiada ulasan: