Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Ahad, 8 November 2009

Penyokong Setia dan Penyokong Fanatik


Jika diukur secara rambang, 2/3 jumlah penyokong yang berada di Stadium Bukit Jalil pada perlawanan akhir Piala Malaysia ialah penyokong pasukan Kelantan yang juga terdiri daripada rakyat Kelantan yang datang ke Kuala Lumpur, rakyat Kelantan yang berada di Kuala Lumpur dan pelbagai rakyat negeri lain yang memihak kepada pasukan ‘Red Warriors’ ini. Mereka sanggup membeli dan memakai jersi dan baju yang menandakan mereka adalah penyokong Kelantan.
Pada peringkat awal, tiada kerusi kosong di Stadium Bukit Jalil pada jam 6.30 petang 7 November 2009 iaitu pada kawasan penyokong Kelantan. Pada minit ke 80 permainan, hampir separuh kerusi kosong yang ditinggalkan penyokong ini dapat dilihat. Penyokong setia masih tidak berganjak dari tempat duduk mereka dan dapat menerima kekalahan pasukan Kelantan dengan semangat kesukanan yang tinggi walaupun 1 gol yang diperolehi hanya dicipta pada penghujung perlawanan.
Penyokong fanatik pula memulangkan perasaan malu kepada seluruh rakyat Kelantan dengan merendahkan harga diri seperti orang yang tidak berilmu. Mercun dibawa dan diletupkan tanpa mempedulikan keselamatan dan keselesaan penyokong lain disekeliling yang juga menyokong pasukan yang sama. Selepas geram dengan ketinggalan 3-0, penyokong fanatik ini mula meninggalkan tempat duduk masing-masing. Seperti hilang kewarasan, beberapa penyokong yang ‘terlalu fanatik’ yang masih belum meninggalkan stadium membakar kain sepanduk di 3 kawasan tempat duduk yang telah ditinggalkan oleh kumpulan mereka sendiri. Individu yang melakukannya tidak ramai tetapi perbuatan mereka seolah-olah menggambarkan begitu buruknya sikap seluruh rakyat Kelantan. Perbuatan ini bukan merusuh tetapi vandalisme yang melampau.
Keadaan seperti ini harus dilihat dalam konteks punca kejadian. Adakah faktor kurang pendidikan, kurang pengetahuan undang-undang, sikap suka-suka penyokong yang terdiri dari kalangan anak remaja atau kurang matang dalam berfikir.

Fakta / Makna
Fanatik : Keterlaluan pada sesuatu
Setia : Tetap setia selama-lamanya

Syabas pada Pasukan Negeri Sembilan dan Setinggi Penghargaan pada Pasukan Kelantan. Kedua-duanya handal tetapi kayu pengukurnya mesti ada satu yang menang melalui semangat dan strategi masing-masing.

Tiada ulasan: