Create your own banner at mybannermaker.com!

Sukan Agen Penyatuan

1. Meletakkan kecemerlangan ilmu pengetahuan sebagai aspek utama dalam diri setiap individu.
2. Menambahkan peluang dan ruang untuk pendidikan, kerjaya, dan peningkatan taraf hidup.
3. Menunjukkan daya saing yang sihat dengan minda Kelas Pertama.
4. Pengisian rohani dan keseimbangan kehidupan bermasyarakat

'Penyokong Setia' telah menggantikan 'Penyokong Fanatik' di semua media tempatan. Dewasakan pemikiran dengan ilmu.

Sabtu, 21 November 2009

Darah Manusia

Kebanyakkan manusia mempunyai lebih kurang 5 liter darah. Isipadu sebenar adalah bergantung kepada faktor umur,seks, bangsa,ketinggian, berat tubuh dan diet. Terdapat 4 kandungan utama dalam darah iaitu, sel darah merah, sel darah putih, platelet yang mana jumlah kesemuanya sebanyak 45% dan plasma sebanyak 55%.
Manusia dewasa mempunyai sebanyak 30 trilion (30X10 kuasa 12) sel darah merah, 7500 sel darah putih dan 300 000 platelet.
Sistem pengaliran darah terdiri daripada jantung dan salur darah (arteri dan vena) yang mengalirkan darah ke seluruh bahagian tubuh kecuali rambut, kuku dan kornea mata. Arteri adalah salur darah yang membawa darah beroksigen dari jantung ke tisu, manakala vena pula membawa darah berkarbon dioksida dari tisu ke jantung.
Darah dan sistem edaran darah boleh mengalami pelbagai penyakit. Salah satu daripada penyakit itu ialah salur darah menebal yang boleh membawa kepada serangan penyakit jantung. Jika sel darah putih meningkat dari 6,000 - 8,000 pada keadaan normal ke 100,000 atau lebih bagi setiap milimeter darah akan membawa kepada penyakit leukimia. Penyakit anemia pula terjadi apabila bilangan sl darah merah atau hemoglobin darah berkurangan. Jika sel darah meningkat ia dipanggil pula sebagai polisitemia.

Tiada ulasan: